15 декабря 2013

Pождественский календарь 15 / 24


Syy numero 15:
julkinen liikenne, общественный транспорт

Venäjällä julkinen liikenne pelaa - noh, enemmän tai vähemmän. Ihmisiä on kuitenkin paljon, ja keskustoissa tilaa vähän, joten toimivan joukkoliikenteen ansiosta jokaisen ei tarvitse lähteä autolla, eivätkä kaikki kadut ole tukossa niin ja näin pysäköidyistä autoista. Kaupunkiliikenteessä käytettäviä kulkuneuvoja ovat linja-autot (автобус), raitiovaunut (трамвай), trollikat eli johdinautot (троллейбус), reittitaksit (маршрутка) ja metrot (метро). Aina näille kulkuneuvoille ei ole aikataulua, tai vaikka olisikin, yleensä "seuraava tulee kun on tullakseen". Yksi parhaista täkäläisen julkisen liikenteen puolista on sen edullisuus; Tverissä yksi matka millä tahansa näistä (paitsi metrolla, sitä kun ei täällä ole) maksaa 14-15 ruplaa eli n. 0,35-0,40 €, eikä Kazanissa tai Nizhnij Novgorodissakaan ratikka- tai bussimatka maksanut 19 ruplaa enempää. Metro sen sijaan oli hieman kalliimpi - muistaakseni n. 30 ruplaa/matka - joskin silti reippaasti alle euron. 

Lisäksi kaiken hyvän päälle tarjolla saattaa olla kunnon kulttuurielämys, etenkin jos ruuhka-aikaan on liikenteessä. Ruuhka-aika täällä on jotain ihan muuta kuin Suomessa: Suomen ruuhka-aikaan kulkuneuvosta ei löydy enää vapaata penkkiparia, vaan joko joutuu istumaan jonkun viereen tai seisomaan suosiolla, mutta Venäjän ruuhka-aikaan istumapaikkoja ei ole, eikä oikeastaan seisomapaikkojakaan, mutta ovesta sulloudutaan sisään ja toivotaan, että ovat mahtuvat sulkeutumaan selän takana. Eräässä kuvassa näkyvän ratikan näköisessä raitiovaunussa näin kerran kyltin matkustajamääristä. Muistaakseni kyltin sisältö oli jokseenkin seuraavanlainen: 35 istumapaikkaa, 100 seisomapaikkaa, yhteensä paikkoja siis 135. Voi olla, että luvuissa on pientä heittoa, mutta suunnilleen tuo suuruusluokka oli kyseessä. Lisäksi, kun vain muistaa olla kohtelias ja tarvittaessa luovuttaa paikkansa sitä enemmän tarvitsevalle, varata sopivaa pikkurahaa matkan maksamiseen (tonnin seteli ei tässä tilanteessa ole se paras maksuväline) sekä huolehtia omista tavaroistaan, julkisilla kulkeminen on hauskaa ja vaivatonta, eivätkä kanssamatkustajat luo viipyileviä, paheksuvia katseita. 

Täällä ollessani olen ihastunut etenkin marshrutkoihin ja ratikoihin. Niissä on vain jostain syystä hauskaa matkustaa. Julkiset ovat mielestäni, ainakin toistaiseksi, toimineet hyvin, autoja ja ratikoita kulkee vähän väliä, eikä matkustaminen maksa paljoa - siispä Tverin julkinen liikenne tällä kokemuksella peittoaa niin Soinin muutaman, arkena aamuin illoin kulkevan linkkalinjan kuin Jyväskylän aktiivisemman, joskin huomattavasti kalliimman julkisen liikenteen (Tverin yhden matkan hinta on noin kymmenesosa Jyväskylän kertamatkasta). Täytynee ajella sinne ja tänne, vielä kun ehtii - enää muutama päivä jäljellä.

Kaikella rakkaudella ja innolla joulua odottaen,
Satu 

Комментариев нет:

Отправить комментарий